ŠVÝCARSKO S DĚTMI

Jaká byla naše letní dovolená?

Kombinace těchto prvků: 3 děti ve věku 4 až 10 let, poprvé v kempu, 4 x změna kempu, my bychom se totiž na jednom místě asi nudili (při plánování jsme měli ten pocit) 🙂

Jako bonus bylo hlavním cílem Švýcarsko, kde je třeba si rozpočet opravdu hlídat.

Myslím, že na poprvé jsme to zvládli překvapivě dobře. Pro mě je důležité, že jsme si to užili všichni – celá rodina, tj. dovolená opravdu pro celou rodinu (nikoliv jen pro děti).

Každý si odpočinul po svém….užil si svoje…kombinací různých dní od akčních výletů až po leháro dny na pláži jsme zjistili, že tohle je přesně ten typ dovolené, který vyhovuje všem členům naší rodiny.  To, že dovolená byla odpočinková i pro mě svědčí to, že jsem stihla přečíst 3 knížky. Za posledních deset let bylo kempování asi jediné, co jsme s dětmi nevyzkoušeli. Nebyli jsme naposledy. Možná vyměníme stan za karavan.

Řadu plánů jsme kvůli špatné předpovědi měnili na poslední chvíli. Na druhou stranu každá změna se nakonec ukázala jako skvělá a byla by škoda dané místo minout.

Cestou do Švýcarska jsme se zastavili na 3 noci v kempu u Bodamského jezera (kousek od Kostnice, Německo). Nejezdíme přes noc – vyjeli jsme tedy brzy ráno a už krátce po poledni jsme se koupali na poloprázdné pláži v kempu. Překvapilo nás množství mušlí a škeblí.

Pak následoval přejezd k Brienzskému jezeru, které nemělo na následující týden vůbec pěknou předpověď počasí.

Plánovali jsme více vysokohorské turistiky, ale vzhledem k hlášeným odpoledním bouřkám jsme se s dětmi na celodenní výlety do hor neodvážili. Déšť nám v těchto dnech dělal radost tím, že pršelo převážně jen večer a v noci. My jsme stihli přes den výletit za slunečna, a zároveň s přicházejícím mraky odpoledne jsme měli jistotu, že se zvládneme schovat před bouřkou (která nakonec nikdy nebyla tam, kde jsme byli my). Opravdu se nám vyplatila pečlivá příprava před cestou. V případě deště jsme měli jasno, jaký bude náš program.

Stan vydržel. Každé ráno jsme snídali před stanem. Žádné velké bahno se nekonalo. Poměrně rychle vyschlo i okolí stanu.

U Ženevského jezera jsme poprvé stavěli stan pod tlakem, že během 30ti minut začne pršet. Podařilo se. Opravdu silný déšť po 2 hodinkách přestal a my za odměnu stihli ještě večerní procházku k hradu Chillon (od kempu po promenádě vzdálen jen 2 km). Náš předposlední déšť ve Švýcarsku. Tady už nás pomalu přestávalo bavit neustále sledovat předpověď počasí a hrozící bouřky.

Následující dopoledne propršelo. V poledne jsme sice zvládli lodí přijet na Montreux Jazz Festival, ale už jsme byli rozhodnuti, že následující ráno jedeme za sluncem.

Zamířili jsme do italské části Švýcarska, kde už chyběla jen sůl ve vzduchu. Jinak si tu člověk připadá jako u moře.

Vzhledem ke skvělým podmínkám v kempu mi však dalo velké úsilí přesvědčit rodinu k odchodu z pláže. Když už jsme se nakonec dostali na vrcholky, nikdo nelitoval.

Kempy v Brienz a Teneru nás nadchly, rozhodně se musíme vrátit. Moje největší obava z kempů, že zde bude přelidněno je pryč. Možná jsme měli štěstí (začátek sezóny), ale nálada v kempech byla velmi přátelská a komorní. Kempy byly obsazeny jen z poloviny.  Nikdo nekempoval přímo vedle nás. Měli jsme dostatek místa i soukromí. V kempech, kde jsme neměli rezervaci konkrétního místa, nebyl problém si vybrat. Jedinou výjimkou byl kemp u Ženevského jezera, neboť se tam konal známý Montreux Jazz festival. S tím jsme počítali, neb i my se na festival těšili.

DRUHÁ MOJE NEJVĚTŠÍ OBAVA PŘED ODJEZDEM – N Á D O B Í

Před odjezdem jsem měla pocit, že tohle bude největší pruda na téhle dovolené. Naopak – byla to příležitost poznat zajímavé dobrodruhy na cestách. Recept na ranní kaši pro děti od holandské seniorky pracující na Montreu Jazz festivalu rozhodně vyzkouším. V každém švýcarském kempu byla i myčka.  Nevšimla jsem si, že by byla často využívána. Bylo vidět, že v mytí nádobí se střídají celé rodiny.

Naše letní dobrodružství bylo letos mimořádně dlouhé. Nepamatuji si, kdy jsme jako rodina strávili 24 hodin denně 16 dní. Potřebovali jsme to strašně moc.

UBYTOVÁNÍ

Byli jsme v 4 kempech (1x Německo, 3 x Švýcarsko) a 1 x v apartmánu (Rakousko).

Bylo nás 5, měli jsme velký stan (podle ceníku).

Celkem jsme za ubytování zaplatili:

Kemp u Bodamského jezera – 3 noci – 140 EUR cca 3 640 Kč
Kemp u Brienzského jezera – 4 noci – 308 CHF cca 7 392 Kč
Kemp u Ženevského jezera  – 2 noci – 110 CHF cca 2 640 Kč
Kemp v Teneru –  5 nocí – 458 CHF (včetně chladícího boxu 3 CHF/den)  – 10 992 Kč
Apartmán (Rakousko), kousek od Bregenz – 1 noc – 130 EUR – 3 380 Kč

Cena celkem za 15 nocí byla tedy cca 28 044 Kč. Původní plán byl o něco nižší. Více dní jsme měli strávit v levnější kempu u Ženevského jezera. Plánovaný program však zde byl finančně náročnější, přesunutím do dražšího kempu a užíváním si písečné pláže jsme dovolenkový limit nepřekročili.

Průměrná cena za 1 noc je 1836 Kč/5 osob. Vzhledem k cenám při kratších pobytech, počtu a věku dětí, přání vidět různé části Švýcarska je cena v porovnání s ostatními variantami ubytka více než příznivá. Pro další snížení veškerých nákladů si umím představit rozdělit pobyt na 2 x 7 dní v regionu, kde získáte summer card na lanovky zdarma. My jsme však nechtěli žádný přejezd (kromě prvního a posledního) mít delší než 6 hod. a zároveň ani na žádném místě jen přespat a pokračovat dál.

Pouze 1x (Montreux) jsme využili Camping Card.  O této kartě jsme se dozvěděli relativně pozdě a přiznávám, že se mi moc nechtělo měnit před odjezdem ověřené a některé i rezervované kempy. Ale určitě se cena dala ještě snížit výběrem kempů pod záštitou této karty.

S T R A V O V Á N Í

Část jídla jsme si vezli. Osvědčilo se. Celý rok nakupujeme online, a společné nákupy nám moc nejdou. Nejlevnější potraviny jsme našli v ALDI, LIDL. Migros a Coop se dalo docela vybírat v akcích. Jen ve zkratce z ALDI: toustový chléb 1 CHF, 1 kg nektarinek 1 – 1,49 CHF, ovocné smoothie 250 ml okolo 1 CHF, bageta velká 1,49 CHF.

Situace v obchodech v kempech byla odlišná. Podrobněji napíšu u článků k jednotlivým kempům.

Pozor – obchody mimo kemp jsou v neděli zavřeny.

P R O G R A M

Naše jednotlivé výlety budu postupně doplňovat tady. Poměrně podstatnou úsporou byly místní “summer card”, které jsme obdrželi v kempech.