Zvažujete přechod na osmileté gymnázium? Zajímá Vás, jak loni probíhaly příjímací zkoušky na osmileté gymnázia v Praze? Jaké jsou nejlepší zdroje pro přípravu na příjímací zkoušky? Pojďte nakouknout na naši loňskou zkušenost.

Proč osmileté gymnázium?

Zkusit přechod na osmileté gymnázium i v době, kdy pražské gymnázia hlásí rekordní převisy uchazečů jsme museli. Nemáme jinou možnost. Naše „alternativní“ základní škola má jen první stupeň. Úroveň spádové základní školy se za posledních pět let ani nepřiblížila hranici, kterou jsme v této chvíli schopni tolerovat.

V Praze jsou určitě i základní školy s kvalitním druhým stupněm, ale bohužel nejsou v naší blízkosti. V okruhu naší docházkové i dojíždění dostupné vzdálenosti jsou státní základní školy, které více či méně fungují ve stejném systému, který jsem absolvovala já sama před třiceti lety. Určitě máte šanci navzdory systému potkat i skvělé pedagogy, ale doufat, že unavená paní učitelka bude učit ve vedlejší třídě opravdu nechci. Pravděpodobnost je větší, než je mi milé.

Nesdílím názor, že když jsme to přežili my, musí tenhle vzdělávací systém přežít i naše děti. 

Výběr „alternativní ZŠ“ se nám na prvním stupni základní školy osvědčil. Alternativní v uvozovkách, protože jako alternativní připadá rodičům, jejichž dítě navštěvuje běžnou základní školu. Alternativou v pravém slova smyslu je pro mě osobně domácí škola či unschooling, nikoliv škola s respektujícím přístupem, ať se její program či metody jmenují jakkoliv.

Úspěšnost školy podle mého názoru není způsobena konkrétní metodou, ale individuálním přístupem. Přístupem, kde se veškeré problémy řeší… nikoliv zametají pod koberec poznámkou v žákovské knížce. Děti nám tkzv. „nevyhořely“, ale pořád mají velký zájem chodit do školy a objevovat nepoznané!

PŘÍPRAVA NA PŘÍJÍMACÍ ZKOUŠKY NA OSMILETÉ GYMNÁZIUM

Ještě loni v prosinci jsme na horách žili v naivní představě, že záležet bude jen na píli našeho syna a naším jediným úkolem bude dohlédnout, aby si udělal ve svém nabitém programu čas. 🙂

V lednu jsme se nestačili divit. Řada pražských dětí navštěvuje kurzy přípravy již od začátku školního roku. Existují i přípravky na příjímací zkoušky pro žáky 4. tříd. Každé sobotní odpoledne tráví stovky dětí na zkušebních přijímacích zkouškách.

Tahle učebnice je ideální na začátek, testové varianty příkladů jsou méně náročné.
PŘÍJÍMACÍ ZKOUŠKY NA NEČISTO

Přijímací zkoušky na nečisto na vyhlášeném pražském gymnáziu syn absolvoval 1x. Davy rodičů, unavené děti vyplňující celé sobotní odpoledne testy, jejichž podoba má k oficiální verzci příliš daleko, nás ani syna neoslovily. Naopak přínosem určitě byly oba přípravné kurzy absolvané na gymnáziu.

Osvědčilo se nám 1x absolvovat zkoušky nanečisto přes společnost Scio. Testy tady zveřejnit nejspíš nemůžu, tak jen ve zkratce: prostředí včetně načasování, samotný test a typy otázek u této společnosti odpovídali státním zkouškám od Cermatu. Výsledek měl pro nás daleko větší vypovídací hodnotu. Syn měl pocit, že si opravdu vyzkoušel příjímací zkoušky.

Tyto testy už mají vyšší náročnost.

U testu na Zatlance si jen ověřil znalosti. Test už na první pohled vypadá jinak. Jako jednorázové ověření znalostí je to určitě dostačující, ale opakovaně? Cena jednoho sobotního odpoledne je 650 Kč (ČJ, MA, AJ). Když se podíváte na veřejně dostupné žebříčky úspěšnosti, zjistíte, že řada dětí tak tráví od ledna do března hodně sobot. Pro mě i mého syna něco jako noční můra.

ROLE RODIČŮ

Nevím, jak v jiných městech, ale v Praze se loni „hrálo“ o každý bod. Aktivita rodičů, respektive jejich ochota hradit nemalé částky za přípravné kurzy a testy, hraje důležitou roli. V zásadě si myslím, že pokud se rodič „rozhodne“, dokáže připravit na tyto státní přijímací zkoušky každé dítě, ať už má či nemá studijní předpoklady. Dítě, které loni doma nemělo výraznou podporu (osobní i finanční) mělo rozhodně těžší startovní pozici, ať už bylo jakkoliv nadané. To je to, co mě na tomhle systému děsí.

ODPOVĚDNOST ZA DÍTĚ BĚHEM PŘÍJÍMACÍCH ZKOUŠEK

Zvláštní byla situace na příjímacích zkouškách na státní gymnáziu. Rodiče neměli do budovy přístup – jen ráno v 8:10 odevzdali děti a 13:30 si je mohli vyzvednout. Převzetí odpovědnosti za dítě nebylo zřejmé.

Zajímavá je i rozdílnost výkladu této odpovědnosti za dítě mezi jednotlivými školami. Jedna škola tvrdí, že odpovědnost má stále rodič a proto má umožněn přístup do školy a přestávky (trvající i 50 minut) mezi jednotlivými testy tráví společně se svým dítětem.

Druhá škola naopak nechá děti v rámci jim neznámé školy pobíhat po chodbách a neumožní jim ani odchod z budovy na malou procházku. Řada dětí i o pauze mezi testy čeká ve třídě. Proč?

Myslím, že se shodneme: má-li dítě během obou přestávek možnost nadýchat se čerstvého vzduchu, bude průběh přijímací zkoušky (skládající se z 3 testů: ČJ, MA, AJ) u spousty dětí zcela jiný. U řady otázek jde v prvé řadě o udržení pozornosti. Některá zadání trestají chybnou odpověď mínusovým bodem a my přesto jedenáctileté děti necháme zavřené celé dopoledne bez oběda v budově školy.

OBSAH PŘÍJÍMACÍ ZKOUŠKY NA OSMILETÉ GYMNÁZIUM

Z pohledu syna příjímací zkoušky nebyly extrémně těžké. Nebylo na nich nic, co by nečekal. Všechny typy cvičení si prošel během přípravy.

Obsah přijímacích zkoušek je téma na další článek, krátce si nedovolím hodnotit. Údajně problematické zadání týkající se anafory považuju já i syn za jednoduchou ukázku porozumění textu.  Obecně pro něj byla těžší čeština, ale jen proto, že byla vždy až druhá. Proč nemůže být test z českého jazyka u jednoho termínu první, netuším.

Z pohledu rodiče dítěte, které bylo celý první stupeň hodnoceno slovně a žije ve světě, kde chyba není problém – chyba jen ukazuje to, na co je třeba se ještě podívat:

Nejtěžší bylo naučit syna pracovat s testem, tj. aby si byl vědom, že každá mini chybička (chybějící popis, způsob výpočtu) snižuje jeho bodové hodnocení.

Tohle se opakovalo od začátku do konce přípravy. Velmi brzy nás začalo unavovat řešit při přípravě stále stejné chyby typu: nalezení jakýchkoliv spojek v textu místo prvních tří….vypsání skladebních dvojic z prvního místo z druhého odstavce, apod. Po upozornění obratem opravil. Při prvním testu byla vidět velká snaha udržet pozornost, jakmile ale následoval test druhý (a ČJ v obou termínech je jako druhá) evidentně toho bylo moc – v podstatě zbytečné chyby, občas nevěděl pikošky.

Asi nebudu psát, kolikrát zpochybňoval zadání….a ano, došlo i na slova „piš to, co tam chtějí mít…ne, to co Ty si myslíš, že bude stačit!“

Únavné to bylo pro všechny, pro celou rodinu. Příprava výrazně ovlivnila společně strávený čas.

Více o knize už jsem psala na odkazu pod fotkou.

A výsledky přijímacího řízení? 14 dní trvá, než jsou oficiální výsledky zaslané školám. Zadání ihned po prvním termínu zveřejnil Dat-mat. Ihned po druhém termínu se zadání také objevilo na oficiálních stránkách přijímacích zkoušek. Některé školy nechaly žákům zadání. U nás ani jedna.

NEPŘEHLÉDNĚTE

ZAJÍMAVÉ ČLÁNKY

Víceletá gymnázia – ano či ne?

Příjímačky baví internet

Přijímačky na střední jsou strašák

DALŠÍ ZDROJE INFORMACÍ

Matematická beruška

Dat-Mat (zveřejnil zadání testů ihned po prvním kole)

Oficiální stránky státních přijímacích zkoušek

ONLINE PŘÍPRAVA

Český jazyk – umimecesky.cz

Matematika – matika.in, umimematiku.cz

Angličtina – aplikace Duolingo, umimeanglicky.cz

UČEBNICE, KNIHY

Základní přehled učebnic k příjímacím zkouškám. Víc nebylo třeba.

Něco málo jsme pořídili, část jsme měli půjčenou z knihovny.

Zajímá Vás, jak proběhl přechod na osmileté gymnázium? Počkám do prvních třídních schůzek a dám vědět i tady na blogu. Každopádně pohádky o tom, jak mají děti z „alternativních škol“ problémy se standardním režimem už teď mohu prohlásit za mylné. Jedenáctileté dítě se s přechodem na více svázaný systém výuky vyrovnává daleko lépe a rychleji než prvňáček. Máme řadu úsměvných příhod, ale až na dva předměty zatím hodnotíme státní školu velmi pozitivně.

Máte svoje osvědčené učebnice, webové stránky či aplikace použitelné pro přípravu na příjímací zkoušky? Sdílejte svůj tip, inspirujme se navzájem.

2 Replies to “PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY NA 8G”

  1. Dobrý den,
    když čtu váš článek o přípravě na osmiletá gymnázia, úplně se v něm vidím se svojí dcerou. Navštěvuje též alternativní školu, která je pouze do 5. ročníku, slovní hodnocení, individuální přístup, 5 let se dcera každý den těší do školy. Nyní ale „musíme“ najít pokračování. Představa, že skončíme na druhém stupni ZŠ v Praze na Jižním Městě, kam spádově patříme, mne také děsí. Nechci házet všechny státní ZŠ do jednoho pytle, ale vyprávění kamarádek a známých, jak to u nich na škole chodí mi stačí a tohle pro svoje děti opravdu nechci.
    Takže nyní, již od září začínáme s přípravou na zkoušky na gymnázium. Dcera chodí dvakrát týdne na přípravné kurzy a zatím říká, že se jí zdají být přínosem. Není zvyklá pracovat pod časovým tlakem, což se tady naučí a také je zvyklá si k výsledku „přijít“ svou cestou a ne přesně podle zadání. Což pak může být v případě zkoušek považováno za chybu.
    Mohu vědět jaké gymnázium nyní navštěvujete? Máte nějaká doporučení na jiná gymnázia?
    Děkuji

    1. Zdravím, co se týká jiných gymnázií doporučím navštívit veletrh středních škol. Neformální setkání s učiteli a dvě jednoduché otázky mi pomohly zúžit výběr. Více pošlu na email.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *