Pořizujete si při cestě do zahraničí cestovní pojištění? Nebo spoléháte na „modrou kartičku pojišťovny“, která přece v EU funguje?

Cestovní pojištění „navíc“ je určitě potřebná věc, evropský průkaz se totiž nevztahuje na případnou repatriaci ani nekryje spoluúčast pacienta při hospitalizaci apod. (podrobněji např. zde).

Nicméně pokud se vám v zahraničí „udělá špatně“ nebo se vám stane drobný úraz a na cestovní připojištění jste zapomněli, určitě není důvod panikařit.

Obojí jsme v loňském roce zažili a shodou okolností oboje v Maďarsku.

Z naší zkušenosti vyplývají následující tipy:

– samozřejmě pokud je to možné, před návštěvou zdravotnického zařízení svou pojišťovnu informovat o (možném) vzniku pojistné události

– nespoléhat na to, že vám zákaznický servis dokáže poradit, které zdravotnické zařízení navštívit (v našem případě vždy doporučili nemocnici vzdálenou několik hodin cesty), nechat si doporučit místními

– pokud by bylo nutné cokoli platit, zajistit následující dokumenty:
1. originály účtů za lékařské ošetření, léky či dopravu
2. lékařskou zprávu s uvedením diagnózy, provedených výkonů a předepsaných léků
3. originál policejního protokolu v případě, že událost šetřila policie
4. v případě zubního ošetření potvrzení o poslední preventivní prohlídky u stomatologa před vznikem pojistné události
5. doklad o vycestování z České republiky (tj. doklad prokazující Váš poslední pobyt v České republice před odjezdem do zahraničí. Může jím být např. doklad o návštěvě lékaře nebo úřadu, doklad o čerpané dovolené včetně informace o posledním dnu v zaměstnání, palubní vstupenka, místenka z vlaku s uvedeným jménem, kopie podepsané cestovní smlouvy aj.).

A co jsme tedy konkrétně zažili my?

Návštěva chirurgické pohotovosti v Budapešti

Náš tříletý syn si při návštěvě aquacentra v Budapešti rozsekl bradu. První ošetření provedl plavčík, provedl zápis, ale poslal nás na pohotovost. Nebylo úplně snadné zjistit, kam se máme vydat. Kontaktovali jsme místní nemocnici, kde nám poradili, že správným místem je tato dětská chirurgie (webové stránky pouze v maďarštině).

Na místě to vypadalo podobně jako třeba na chirurgii Na Bulovce.. to znamená, že je vidět snaha zpříjemnit dětem byť i jen krátký pobyt v nemocnici, ale stín nedostatku financí je přeci jen vidět (sociální zařízení).

Samotná registrace i ošetření proběhly velmi rychle, profesionálně a s možností komunikace v angličtině. Nezvyklé pro nás bylo, že v ordinaci sloužili tři lékaři zároveň, viděli jsme tedy i ošetření dalších dětských pacientů (zlomenina holeně..).

Návštěva dětské ambulance u Balatonu

Loni u Balatonu jsme měli asi takové počasí, jaké známe z Pupenda.. a tak děti začalo bolet v krku, dcera z toho i zvracela. Nejmladší, roční, odmítal jíst i pít. Bála jsem se, že děti dostaly angínu. Tak jsem si říkala, že zbytek dovolené s antibiotiky nebude stát za nic..

Kontaktovali jsme zákaznický servis české pojišťovny (cestovního pojištění), kde nám vytvořili číslo pojistné události a sdělili, jaké dokumenty budeme potřebovat (viz seznam výše plus protokol škodné události) k případnému proplacení výdajů. Bohužel nám ale poradili ordinaci dětského lékaře vzdálenou asi 150km od místa našeho pobytu.

Dětského lékaře v Balatonfured (stránky opět v maďarštině) jsme si tedy našli sami. Lékařka po vyšetření dětí vyslovila diagnózu „virová angína“, předepsala léky proti zvracení a doporučila léky proti bolesti v krku. Měla jsem radost, že se zde nepředepisují antibiotika „preventivně“.

Vzhledem k tomu, že v Maďarsku se neplatí poplatky za návštěvu u lékaře ani za návštěvu pohotovosti, musím za nás říct, že vše fungovalo naprosto bez problémů, bez nutnosti jakéhokoli papírování. A navíc tedy lékařská péče zdarma. Jediným výdajem byly léky v řádu desetikorun. V obou případech zůstalo naše cestovní připojištění nevyužito.

3 Replies to “NA POHOTOVOSTI V EU”

  1. Růži, to je super článek. Mně by zajímalo ještě takové to pojištění ke kartě. Platím ho každý měsíc, vztahuje se na celou rodinu – připlácím si, ale nevím, jak to v praxi funguje/nefunguje, abych nebyla překvapená. Iva

    1. Zdravím, kontaktovali jsme právě zákaznický servis „pojištění ke kartě“, dle zákaznického servisu to vypadalo, že by fungovalo, pokud bychom dodali veškeré doklady, na opravdovou žádost nedošlo. Jinak dobrou zkušenost s proplácením zdravotní péče ze zahraničí mám s pojišťovnou Uniqa (propláceli mi pojistnou událost z Francie, 2x myslím, tehdy ještě bez rodiny).

  2. Zdravím, my máme zkušenost jen s roční poj. kartou pro celou rodinu – částka okolo 1700 Kč od ČSOB na opakované výjezdy po Evropě. A bez problémů nám proplatili doklad na rentgen, léky a ortézu na rameno. Nic jsem nekonzultovala s pojišťovnou předem, po návratu z Rakouska jsem jim odeslala doklady, včetně rentgenových snímků a vyjádření českého lékaře po návratu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *